Správce
Pekařská technologie od hnětení po pečení

Z knihy Geoffreyho HAMELMANA „Chléb“
Jeffrey Hamelman pracuje jako profesionální pekař téměř třicet let.
Poloviční dobu vlastnil pekárnu ve Vermontu. Pracoval jako instruktor pekárny na několika kuchařských a pekárenských školách a učil ve Francii, Německu, Kanadě, Irsku, Brazílii a Japonsku. V roce 1996 byl vybrán jako kapitán amerického pekárenského týmu, který se skládal ze tří lidí a zastupoval USA v Paříži na světovém poháru v pečení. V roce 1998 se stal 76. Certified Master Baker ve Spojených státech. J. Hamelman je ředitelem pekárenského a výukového centra společnosti King Arthur Flour Company v Norwichi. Vermont. Na této pozici vyučuje každý týden na kurzech pečení ve třídě po dobu jednoho týdne a tři týdny trénuje v pekárně KingArthur.

V této kapitole pojednáme o všech fázích procesu pečení - od výběru ingrediencí až po ochlazení upečeného chleba a každá fáze je nejen důležitá sama o sobě, ale má vliv i na všechny následující.
Pro každou z jednotlivých fází pečení lze napsat mnoho svazků, ale pro čtenáře je důležitější jasně pochopit a pochopit ty aspekty výroby chleba, které ovlivňují každodenní činnosti pekaře. A i když se některé informace mohou zdát „zdrženlivé“ a příliš vědecké, mějte na paměti, že jsem pekař, nikoli vědec, a mým cílem je vysvětlit, co je užitečné a užitečné v každodenní rutině pečení.
Proces pečení lze rozdělit do dvanácti různých fází. Někdy lze některé operace, například hnětení, vynechat. Některé kroky (například zrání nebo konečné kynutí) jsou poměrně jednoduché, zatímco jiné (jako je hnětení a pečení) jsou velmi obtížné. Vždy mějte na paměti, že všechny kroky pekaře při zpracování těsta nevyhnutelně ovlivní další fáze výroby chleba.
Správce

Fáze 1. Dávkování přísad

První fází je výběr a dávkování přísad. Správné a pečlivé dávkování je nutné k získání produktů stabilní kvality, jednotného tvaru a velikosti. Při dávkování počítáme také výtěžek hotového produktu a přesnost dávkování zabraňuje nedostatku nebo příliš velkému množství produktů. Důležitým faktorem jsou zde náklady na přísady. Jediným způsobem, jak zajistit přesnost pipetování, je spíše hmotnost než objem, takže spolehlivý a přesný rozsah je nutností pro každého pekaře.
Správce
Fáze 2. Hnětení

První fáze míchání nemá nic společného se samotným mícháním - jedná se o jednoduché stanovení teploty směšovací vody, které se počítá v závislosti na nastavené teplotě těsta (viz část „Výpočet nastavené teploty těsta“). Získání homogenních a stabilních produktů vyžaduje splnění mnoha podmínek, včetně konstantní regulace teploty. Je lepší strávit několik minut výpočtem teploty hnětací vody a dostat těsto do správného teplotního rozmezí, než si později kousat lokty. Po stanovení teploty vody můžete zahájit vlastní hnětení.

To, co se děje v hnětacím stroji nebo v misce, kde je těsto hněteno ručně, je vlastně docela obtížné popsat.Vše začíná v okamžiku, kdy se částice mouky a voda dostanou do vzájemného kontaktu a začne proces míchání. Hnětení slouží několika důležitým účelům. Nejjednodušší z nich je rovnoměrné rozložení všech ingrediencí do těsta. Je obtížnější popsat tvorbu lepku (lepek). Nejprve jsou molekuly bílkovin v mouce náhodně distribuovány a lze je orientovat jakýmkoli směrem. Při hnětení jsou tyto molekuly natahovány do víceméně rovných vláken a právě toto protahování a uspořádání lepkových nití dodává tělu „sílu“. Hnětení těsta se správným vývojem lepku umožňuje těstu dobře se táhnout, neroztrhnout se a zadržet zachycený vzduch a oxid uhličitý, který se tvoří během tří kvasných kvasnic, což zase určuje objem a barvu bochníku po jeho opuštění. Všechno je samozřejmě poněkud komplikovanější. Ve skutečnosti existují v mouce dva typy proteinů tvořících lepek - glutenin a gliadin, jejichž povaha je poněkud opačná.

Glutenin přispívá k formování struktury těsta a jeho pružnosti, nebo, jinými slovy, zvyšuje jeho pevnost v tahu. Gliadin na druhé straně dodává těstu pružnost, tj. Schopnost protáhnout se. Těsto vyžaduje obojí a je nutné správné hnětení, aby se současně vytvořila pružnost a pevnost. Vyvážení těchto dvou vlastností umožňuje těstu odolat roztržení (být elastické) a protáhnout se bez roztržení (být roztažitelné). Vyvážení těchto dvou různých viskoelastických vlastností zůstává v celém procesu důležitou výzvou. Například například žitná mouka má velmi málo gluteninu a více gliadinu, a proto jsou požadavky na její hnětení a vlastnosti žitného těsta pro pečení žitného chleba úplně jiné než u pšeničného těsta a chleba. Způsob hnětení žitného chleba je podrobně popsán v kapitole 6.
Uveďme příklad. Představte si, že musíte získat bagety rozválcováním malých asi 200 gramů těsta na kousky těsta o délce asi 60 cm a se stejným průměrem po celé délce. Pokud jsou příliš pevné (což může být způsobeno nedostatečnou předběžnou kyselostí po zaokrouhlování nebo použitím příliš silné mouky s příliš velkým množstvím mísení), těsto vám během formování hodně odolá a pravděpodobně. vyhraje! Jakmile se vám podaří dosáhnout požadované délky bagety, povrch obrobku se roztrhne a nerovná, produkt bude vypadat, jako by naléhavě potřeboval lékaře nebo právníka. Nyní si představte, že potřebujete formovat stovky těchto polotovarů! Druhým extrémem je situace, kdy je těsto po vrstvení příliš roztažitelné (kvůli nedostatečnému hnětení slabé mouky nebo kvůli příliš dlouhému předběžnému kynutí). Samotné těsto zároveň nevypadá jako samo, jako tělo bez kostry, je to něco jako „měkkýš“! Při hnětení nevykazuje vůbec žádný odpor, obrobky jsou ploché a bez tvaru a při pečení tak zůstanou.

Mluvit o molekulách glutenového proteinu je určitě užitečné, ale nikdy jsem neviděl pekaře, který držel při hnětení mikroskop. Pocity rukou při hnětení těsta a změny vizuálního a hmatového vnímání by nikdy neměly být zanedbávány. Po vložení všech ingrediencí na těsto do mixéru a jeho zapnutí začne mouka hydratovat. Bez ohledu na typ hnětacího pádla je velmi důležité, aby rychlost otáčení byla zpočátku nízká. V této fázi je vnější povrch škrobových granulí navlhčen, složky se shlukují a začíná se tvořit těsto. Po smíchání ingrediencí, obvykle 2-3 minuty po začátku hnětení, vypněte stroj a ochutnejte těsto dotykem (bylo by hezké těsto ochutnat - zapomněli jste přidat sůl). Těsto by mělo být lepkavé, „drsné“, spíše tekuté, ještě nemá pevnost, hladkost ani pružnost.Ponořte ruku do těsta - rozdělilo se volně, téměř bez odporu. Tak by to mělo být v této fázi hnětení, protože zde je pro nás důležitá homogenita těsta (rovnoměrné rozložení přísad), nikoli jeho „síla“.

Pekaři začínající v této fázi obvykle docházejí k závěru, že těsto je příliš tekuté, a přidejte mouku. To, co se v první fázi hnětení zdálo jako velmi tenké těsto, se však brzy (ve druhé fázi, během tvorby lepku) změní na husté a husté těsto. Přidání mouky na začátku dávky zničilo mnoho dávek těsta. Během celého procesu hnětení „pocítíte“ proměnu těsta z tekuté beztvaré hmoty na husté elastické a vyvinuté těsto pouze rukama.

Poté, co jste ověřili, že konzistence těsta je normální, pokračuje fáze hnětení, ve které pokračuje vývoj lepku. Směšovač se obvykle přepne na druhou rychlost, při které se lepek dobře formuje. Dotkněte se těsta rukou - dobře hnětené těsto odolá; již získal sílu, stal se elastickým, ale měkkým a trochu pružným. Někteří pekaři oddělí malý kousek těsta a natáhnou ho na tenký film, jak je to jen možné (někdy se mu říká „test okenního skla“). Je to jen jeden způsob, jak měřit tvorbu lepku, ale je třeba postupovat opatrně: pokud je tento tenký film zcela průhledný a lepek je zcela vytvořen, těsto bude téměř jistě „neuspořádané“, příliš husté. Správná tvorba lepku neznamená jeho úplné vytvoření, a jak uvidíme níže, doba hnětení při druhé rychlosti, a proto je stupeň tvorby lepku určován mnoha faktory. Pokud je naším jediným cílem získat požadovaný objem těsta, pak se můžeme zastavit při vyšší dávce droždí a maximální tvorbě lepku v mixéru. Zároveň je maximální objem jedna věc, ale dobrá chuť a aroma druhá, a způsoby hnětení, které poskytují maximální objem těsta, současně negativně ovlivňují chuť a aroma.
Při každém otočení těsta na hnětení se těsto míchá a proniká do něj kyslík. Důležitost pronikání kyslíku je dána skutečností, že se podílí na posílení struktury lepku, ale přebytek kyslíku může mít negativní vliv na těsto. Příliš mnoho kyslíku povede k nadměrnému promíchání: lepkové vazby se začínají lámat, těsto se stává lesklým a lepkavým, protože se z něj uvolňuje vlhkost, snižuje se pružnost a celková struktura oslabuje. Ještě před dosažením tohoto extrémního bodu dochází k nadměrné oxidaci, což má za následek zhoršení chuti a aroma, tj. Celkové kvality chleba.

Co by tedy měl pekař zvážit při hnětení těsta? Jedním extrémem je vysokorychlostní hnětení, které maximalizuje tvorbu lepku a zraje přímo v hnětači díky zachycení kyslíku a maximálním střihovým silám. Těsto je co nejsilnější a jeho fermentace je téměř nemožná. Aromatické složky mouky - karotenoidy, které také dávají nebělené mouce krémovou barvu - jsou oxidovány v důsledku nadměrného míchání. To vede k nemožnosti vývoje chuti a aroma, což je velmi dlouhý proces. Druhým extrémem je velmi pomalé míchání pouze při první, nejpomalejší rychlosti. Totéž lze pozorovat například při hnětení rukama (nebo dokonce nohama, jak tomu bylo po mnoho staletí). Současně se vytváří minimální množství lepku a oxidační stav zůstává minimální. Fermentace trvá hodiny, protože těsto dozrává, je opakovaně hněteno, karotenoidy nejsou oxidovány a chuť a aroma chleba jsou vynikající.Současně je objem bochníku relativně malý kvůli špatnému fyzickému zpracování těsta.

Existuje také druh „zlaté střední cesty“: těsto se hněte v misce až do střední fáze tvorby lepku. Postupem času se díky hnětení vytvoří také fyzická struktura (dostatečné kvašení). V mixéru nejsou karotenoidy příliš oxidovány, podílejí se na tvorbě chutí a vůně chleba a chléb má dobrý objem. Díky tomu je dosaženo rovnováhy přesného hnětení, aniž by došlo ke zničení karotenoidů na jedné straně a na druhé straně dobré kvašení, aby se získala maximální možná chuť a aroma, pružnost a pevnost těsta a zároveň se zachovala kvalita produktu.

Není pochyb o tom, že pro získání dobrého chleba je nutné elastické („silné“) těsto. Existují však alternativní možnosti pro dosažení plného vývoje těsta v hnětacím stroji s nevyhnutelnými důsledky nadměrné oxidace a příliš rychlého zrání těsta. Prodloužené kvašení a použití předfermentovaných polotovarů zvyšuje kyselost těsta během jeho zrání v důsledku tvorby organických kyselin. Jednou z výhod této zvýšené kyselosti je vytvrzení struktury těsta. Dalším účinným způsobem ztvrdnutí je hnětení těsta, které má rychlý a znatelný účinek. Je velmi důležité pochopit vztah mezi stupněm hnětení, pružností („pevností“) a stupněm kvašení těsta. Stejně jako u jiných aspektů pečení je i zde velmi obtížné kvantifikovat požadované parametry, protože hranice jsou amorfní a flexibilní. Pečlivým sledováním postupu hnětení a jeho výsledků (tj. Vlastností výsledného těsta) může pekař dobře získat praktické dovednosti a empirické porozumění příčině a následku.

Doba míchání

Protože doba trvání dávky závisí na mnoha faktorech, zvažte některé z nich.
Typ hnětacího stroje... Ve Spojených státech jsou profesionální pekaři nejoblíbenější u spirálových hnětačů, planetových míchaček a strojů s nakloněným hnětačem au domácího pečení převažují stolní mixéry, v zásadě podobné planetovým mixérům. Různé typy mixérů se liší nejen počtem otáček za minutu při jednotlivých rychlostech - typ těsta na hnětení také působí na těsto různými způsoby. Mixéry se spirálovým hnětacím tělesem jsou vysoce účinné a vytvářejí těsto relativně rychle bez nadměrné oxidace. Zároveň jsou díky své vysoké účinnosti schopni vytvořit nadměrné hnětení těsta v krátkém čase, a proto je nutné s nimi pracovat velmi opatrně a pečlivě sledovat dobu hnětení. Mixéry s nakloněným tělem na hnětení fungují trochu pomaleji a měkčeji (když sleduji jejich práci, vždy se mi zdá, že stále vidím dva staré pekaře stojící naproti sobě nad miskou těsta a hnětou ruce, ponořené v misce po lokty) ... Stejně jako u spirálového mixéru se mísa, ve které je ponořeno nakloněné hnětací těleso, otáčí společně. mu. Pod vlivem takového zpracování, navzdory šetrnému režimu, se do těsta vstřebává více kyslíku než ve spirálových mísičích, takže jedním z problémů je zde možnost nadměrné oxidace těsta. V planetových míchačkách je hnětací těleso spuštěno svisle do stacionární nádoby shora. Takové mísiče jsou právem považovány za univerzální (multifunkční), protože na rozdíl od spirálových mísičů a mísičů těsta se šikmým hnětacím tělem lze v planetovém mísiči instalovat nejen hák, ale také lopatku nebo metlu jako hnětací tělesa, těsto můžete hnětet na širokou škálu produktů - od sušenek po sušenky. I když jsou zcela neúčinné jako pekárenské mixéry, stále mohou připravovat těsto na skvělý chléb.Při práci s divokým mixérem je důležité znát jeho otáčky při různých rychlostech. Stejně důležité je vypočítat koeficient tření u tohoto typu zařízení (další podrobnosti viz „Výpočet cílové teploty těsta“).
Množství těsta v misce. Jednou jsem si myslel, že těsto se formuje rychleji, pokud nenaplní ne polovinu, ale tři čtvrtiny mísy (mísy), ale mýlil jsem se. Čím větší je těsto, tím větší je jeho hmota, což znamená, že během hnětení těsto rychleji kvasí. Ve skutečnosti však platí, že čím méně těsta v misce, tím rychleji dochází k tvorbě lepku. Vezměme si hnětací stroj s kapacitou 70 kg. Připravíme dvě těsta na hnětení: nejprve asi 20 kg a pak asi 50 kg. Během prvního hnětení těsta se při jedné otáčce těsta na hnětení zpracovává větší podíl z celkové hmotnosti těsta než při hnětení druhé. To umožňuje lepku rychleji se tvořit s menším množstvím těsta.
Hydratace. Hydratace je podíl vody v těstě v poměru k množství mouky. Které těsto se tvoří rychleji - vlhčí nebo sušší? Velmi suché těsto (hydratace nejvýše 60%) nemá dostatek vlhkosti pro požadovaný stupeň hydratace mouky a tvorba lepku trvá déle. Ve velmi vlhkých těstách (hydratace nad 72%) se lepek také vytváří pomalu, protože vysoký obsah vlhkosti to ztěžuje. Proto pokud těsto se 66% hydratací vyžaduje 3 minuty hnětení při druhé rychlosti, pak je pro stejný vývoj lepku v těstě s více či méně hydratací zapotřebí delší hnětení.
Druhy mouky. U žitné mouky jsou vlastnosti, které vytvářejí strukturu, mnohem méně výrazné než u pšenice - lze ji hnětet celý den, aniž by bylo dosaženo stejného vývoje lepku jako u pšeničné mouky. Ve skutečnosti jsou požadavky na hnětení těsta ze žitné mouky zcela odlišné (viz kapitola 6). Při hnětení těsta z celozrnné pšeničné mouky se zdá, že hrubší částice mouky svými rohy „prorazí“ lepkový rám, což trochu prodlužuje dobu hnětení těsta. Bělené mouky mají své vlastní vlastnosti. Bělená mouka s vysokým obsahem lepku vyžaduje delší dobu hnětení než bělená mouka s nižším obsahem lepku, protože v prvním případě se lepek tvoří déle. Mouka z odrůd měkké pšenice, například cukrovinek, obecně zřídka tvoří lepek, a pokud ano, pak se při nadměrném hnětení rychle rozpadne. Navzdory skutečnosti, že existují docela účinné způsoby, jak zlepšit pekařské vlastnosti slabé mouky (například přidáním více kvásku, více hnětení, prodloužením doby kvašení), vždy se doporučuje pečlivě a pečlivě vybrat požadovanou mouku.
Přítomnost dalších složek. Když se přidají tuky (ve formě másla nebo rostlinného oleje, vajec atd.), Obalí lepková vlákna a zpomalí jejich tvorbu. Jak se zvyšuje dávka tuku, zvyšuje se také požadovaná doba hnětení. Proto by mělo být těsto na výrobky, jako jsou briošky, kde podíl másla je 40 až 70% hmotnostních mouky, před přidáním másla zcela hněteno. Cukr změkčuje strukturu lepku a jak se zvyšuje jeho dávkování, měla by se prodlužovat také doba trvání dávky. Nakonec, když přidáváte do těsta zrna nebo vločky (smažené, syrové nebo namočené), „probodnou“ lepkovou strukturu, a proto je nutné zvýšit dobu hnětení.
Správce

Fáze 3. Fermentace těsta

Ihned po vypnutí mixéru začíná kvašení těsta. Veškerý kyslík v těstě je kvasinkami využit během několika minut a fermentace probíhá anaerobně, to znamená v nepřítomnosti kyslíku. Proces fermentace se zpravidla zahajuje buď přírodním kváskem z čisté kultury dostupné pro pekaře, který se přidává do těsta během hnětení k zahájení fermentace, nebo jako těsto na bázi kvasnic (tekuté těsto, zralé těsto z patefermentee), nebo přidáním pekařských kvasnic do těsta, nebo kombinace výše uvedených metod. Právě během tohoto kvašení těsta se utvoří většina chuti a aroma chleba.Není nutné říkat, že zavedení látek, které uměle urychlují jeho průběh, například zlepšovačů chleba, suchých startovacích kultur nebo hotových pekárenských směsí, má v této fázi prudký negativní dopad na kvalitu chleba.

Pro vývoj chuti a aroma chleba má velký význam tvorba organických kyselin během kvašení těsta, které se nejen podílejí na tvorbě těchto vlastností, ale mají také posilující účinek na strukturu těsta, čímž se aktivně podílejí na jeho tvorbě. Jelikož se organické kyseliny tvoří poměrně pomalu (může trvat několik hodin, než se vytvoří požadovaná vůně chleba), je použití těsta, které zrálo mnoho hodin a již obsahuje velké množství požadovaných organických kyselin, poměrně účinným způsobem, jak zlepšit chuť a aroma chleba. Dalším výsledkem fermentace je tvorba plynného oxidu uhličitého, vedlejšího produktu kvasinek. Tento plyn je přítomen v kapalné fázi těsta v rozpuštěném stavu a zůstává v něm, dokud se teplota těsta během pečení nezvýší. Poté se rozpuštěný oxid uhličitý změní na plynný stav, expanduje, zvětší objem obrobku v peci a odpaří se.

Fermentace může probíhat v teplotním rozmezí od 0 do 50 ° C, ale v určitých teplotních rozsazích, nazývaných optimální, je nejaktivnější. U pšeničného těsta je optimální teplota kvašení 24–26 ° C, u žita minimálně o 3 ° C vyšší. Aktivita kvasinek a tvorba plynu dosahují maxima při teplotách mírně nad uvedenými - nad 27 ° C. Tvorba plynů však v žádném případě není jediným účelem fermentace a neměli bychom zapomínat na tvorbu chuti a aroma. Optimální teploty pro tvorbu aromatických látek v těstě jsou zpravidla o něco nižší než optimální teploty pro tvorbu plynu. U pšeničného chleba je teplota v rozmezí 24–26 ° C vyvážená: zajišťuje jak tvorbu aromatických látek, tak objem výrobku, a to na úkor sebe navzájem.
Správce

Fáze 4. Cvičení

Až donedávna se američtí pekaři učili, jak těsto stoupalo, aby ho jednou nebo dvakrát snížili a srazili pěstí. Navzdory důležitosti této operace je pouze částečně účinná. Na rozdíl od tohoto „hnětení“ je hnětení těsta mnohem efektivnější a ve skutečnosti jde o velmi důležitou techniku ​​pečení, která je často podceňována. Správné hnětení ve správný čas odlišuje vysoce kvalitní chléb od chleba střední kvality. Proč se tohle děje?

Nejprve je důležité, jak drtit těsto. Posypte si na pracovní stůl mouku, trochu víc, než si myslíte, že je nutné. Tato „přebytečná“ mouka se nedostane do těsta, protože se rozpadne. Pokud je na pracovním stole méně mouky, než je potřeba, těsto se během hnětení přilepí ke stolu a povrch těsta se „zlomí“. Není nutné říkat, že ho to nedělá atraktivním. Poté těsto vyložte na pracovní stůl tak, aby se vrch těsta mírně „rozložil“ po pomoučeném povrchu. Nyní jej vezměte za okraj (například levý), zvedněte asi třetinu kusu a pevně jej vtlačte do zbytku těsta. Roztaženými prsty obou rukou rozdrťte těsto tak, aby z něj vycházel plyn. Nepokoušejte se odstranit veškerý plyn, který vznikl během fermentace, musíte z toho jen vystoupit. Poté zvedněte asi třetinu kousku na pravé straně a vtlačte jej do středu zbytku těsta, mírně přesahující linii první hromady, a znovu stlačte, abyste odstranili plyn. Před touto dobou a před všemi následujícími hnětacími pracemi se ujistěte, že byla z mouky smetena veškerá mouka. Snažte se ze všech sil, aby tato mouka nepronikla do těsta, jinak se na pečeném bochníku objeví šedé nepečené pruhy.a stopy mouky dodají chlebu neatraktivní vzhled a nebude chutnat lépe. Po hnětení pravého okraje uchopte těsto od okraje nejdále od vás, zvedněte asi třetinu kousku a rozdrťte ho směrem k sobě do zbývajícího těsta. Poslední operací takového děrování je hnětení stejným způsobem třetinu těsta nejblíže k vám do středu zbytku. Po hnětení této čtvrté strany otočte těsto na pracovním stole tak, aby záhyby byly dole, rukama přiložte k loktům pod těstem vlevo a vpravo, zvedněte ho a přeneste do misky na těsto. Přesouvání kusů těsta 20 - 30 kg tímto způsobem je relativně snadné, což se často provádí, ale těžší části těsta se samozřejmě směšují obtížněji - v takovém případě požádejte o pomoc partnera nebo použijte méně objemné nádoby na těsto.

Po hnětení těsta bude jeho horní povrch rovný a hladký a stopy („švy“) z hnětení zůstanou na spodním povrchu. Od první operace hnětení až do vstupu těsta do pece zůstanou tyto vrchní (hladké) a spodní (s hnětacími švy) povrchy těsta ve stejné orientaci. Bez ohledu na to, kolik operací hnětení provedete, horní část těsta bude vždy horní a spodní část bude spodní; tato orientace je zachována během dělení a předkulování, stejně jako při konečném tvarování. Dokážete si představit, že těsto (podle celkové hmotnosti nebo již rozdělené na samostatné kousky) má svou vlastní osu, jako ten obrovský bochník se severním a jižním pólem, na kterém žijeme.

Správným tréninkem zajistíme tři důležité věci. Nejprve jim z těsta odstraníme oxid uhličitý. Pokud přebytečný plynný kysličník uhličitý produkovaný kvasinkami není pravidelně odstraňován, nebude fermentace správně pokračovat. Operaci odstraňování oxidu uhličitého lze provést pomocí tradiční americké metody „hnětení“, je však méně účinná než hnětení. Zadruhé, při hnětení vyrovnáváme teplotu těsta, což může být velmi užitečné. Pokud pracujete se studeným těstem v teplé místnosti, pak se vnější povrch těsta zahřeje rychleji než vnitřní vrstvy a při hnětení tyto teploty vyrovnáme zatlačením vnější, teplejší vrstvy dovnitř, do chladnější části. Naopak, pokud pracujete s teplým těstem v chladné místnosti, teplota těsta se vyrovná stejným způsobem. Za třetí, správné provedení hnětení přispívá k posílení těsta, což je pro něj velmi důležité. Při hnětení se lepková vlákna napnou a uspořádají a my okamžitě pocítime, jak se těsto stává hustším a silnějším.

Kdy se zahřát
Další a nejdůležitější otázkou při zvažování cvičení je, kdy to udělat? Jak jsme již uvedli, v zájmu zachování aromatických složek v těstě a zabránění nadměrné oxidaci trvá záměrně méně času na hnětení, než je nutné pro úplnou tvorbu lepku. Toto malé „hnětení“ kompenzujeme správným hnětením, čímž zvyšujeme pevnost těsta. Jak často ale musíte drtit těsto? Závisí to na typu těsta, jeho požadované pevnosti a délce kvašení, než se rozdělí na kousky těsta. Níže uvádíme několik důležitých úvah.

Těsto (vyrobené zejména z pekařských kvasnic, která bloudí déle než hodinu a půl, by měla být zmačkaná alespoň jednou, alespoň aby ​​se odstranil oxid uhličitý.
Těsto vyrobené z velkého množství předfermentované mouky (více než 35%) se obvykle ukáže jako dostatečně silný (kvůli posilujícím vlastnostem kyselin vytvořených v předfermentovaném polotovaru), takže přílišné bušení negativně ovlivňuje kvalitu hotového chleba. Pokud se těsto ukáže jako příliš silné, jeho roztažnost klesá, s takovým těstem je obtížné dosáhnout úplného vzestupu produktu v peci.To přímo odporuje tvrzení, že pro mouku a těsto jsou důležité pouze bílkoviny a „síla“ - není pochyb o tom, že při použití příliš silného těsta se zhoršuje jeho roztažitelnost.
Lehké moučné těsto je lepší to podrobit více tréninkům.
Vysoce hydratační těsto je také lepší několikrát hnětet. Dobrým příkladem výhod extra hnětení je chléb ciabatta, který je hydratován mezi 75% a 85% (skutečné peccarimacho dokonce dosahuje až 90% hydratace - ale nikdy více). Čím více operací hnětení, tím objemnější je hotový chléb.
Těsto s krátkou dobou fermentace, například pro kváskový žitný chléb vůbec nevyžaduje hnětení, protože je v něm málo lepku a hnětením nelze zlepšit strukturu těsta.
Těsto, které je silné povahynapříklad u pečiva, jako je challah, nevyžaduje hnětení, protože je již dostatečně silné ihned po hnětení. Pokud však kynutí těsta trvá déle než hodinu, je vhodné ho provést.
Správce

Fáze 5. Rozdělení těsta

Po skončení fermentačního období se těsto rozdělí na samostatné kousky. Existuje mnoho způsobů, jak mechanicky rozdělit těsto - od použití hydraulických rozdělovačů, v důsledku čehož se z těsta uvolňuje velké množství plynu, až po modernější rozdělovače těsta, které fungují šetrnějším způsobem, ale jsou velmi drahé. Mechanické dělení těsta je přirozeně mnohem rychlejší než manuální. Současně lze tvrdit, že „měkkost“ dělení těsta ručně umožňuje získat kvalitnější chléb. K dělení těsta potřebujete kovové nože, váhy a šikovné ruce. Rychlost také nemá malý význam, zvláště když je zapotřebí rychle připravit desítky kusů těsta, aby se zabránilo „nadměrné oxidaci“ těsta. Dělení pracovní plochy a rukou moukou, která je vysušuje, často pomáhá urychlit proces dělení a dělení těsta je snazší a rychlejší. Pokud se těsto nalepí na ruce nebo váhy, sníží se rychlost dělení a povrch těsta se stane nerovným. Při rozdělování těsta na kousky požadované hmotnosti je užitečné krájet kousky co nejblíže požadované velikosti. To bude téměř vždy vyžadovat malé úpravy - přidáním nebo odebráním malých kousků těsta. Snažte se však vyhnout vzhledu kousků skládajících se z mnoha malých kousků těsta - jeden pevný kousek je lepší než kousek mnoha malých kousků.
Správce

Fáze 6. Předběžné zaokrouhlování polotovarů

Po rozdělení těsta na kousky požadované hmoty dostanou požadovaný, co nejvíce identický tvar. Toto předtvarování „organizuje“ kousky těsta, takže konečné tvarování je jednodušší a jednodušší. U většiny druhů chleba jsou kousky těsta mírně zaoblené. Konečné tvarování se provádí poté, co se předlisky dostatečně usadí, přičemž blízkost předlisků k požadovanému konečnému tvaru bochníků určuje čas konečného tvarování, což pekaři používají. Například pokud je z nějakého důvodu výroby nutné provést konečné formování rychleji, pak se ve fázi předběžného zaoblení omezují na poměrně snadné zpracování těsta. Pokud mezi předběžným a konečným tvarováním polotovarů stále potřebujete rozdělit, hnětet nebo naložit do těsta další těsto, je lepší použít hrubší a intenzivnější zpracování, protože těsto bude mít více času na pokládku před konečným tvarováním.

Položte předem připravené kousky těsta na pomoučenou plochu nebo dřevěná prkna. Kousky těsta by měly být pokládány postupně, s určitým počtem kusů v každé řadě.To zjednodušuje výpočet výtěžnosti těsta (vždy je jednodušší vynásobit 6 kusů v řadě 10 řádky, než počítat 60 kusů samostatně). Kromě toho takové uspořádané stohování kusů těsta umožňuje provádět konečné tvarování ve stejném pořadí, ve kterém bylo provedeno předběžné tvarování, to znamená, že doba těsta pro jednotlivé kusy bude přibližně stejná.

Někteří pekaři položí předlisky na šev pracovní plochy dolů, zatímco jiní naopak šev nahoru. I když na tom opravdu nezáleží, stojí za to diskutovat o obou možnostech. Uživatelé švu dolů to dělají, aby zvýšili rovinnost těsta, a předlisek lépe drží tvar, když je utažen; protože šev na horní straně obrobku má tendenci se trochu „rozmazávat“. Nikdy jsem se nesetkal s žádným problémem s mírným „krvácením“ švu a dávám přednost polotovarům rovnou stranou dolů, protože obvykle musím denně pracovat se stovkami polotovarů, to znamená, že jsou neustále děleny a tvarovány. Před položením obrobků je pracovní plocha stolu posypána moukou a často je ho na jedné straně obrobku méně a na druhé straně. Při stohování se švem nahoru se během formování vyhýbám mouce zespodu do bochníku. Často, když je položena se švem dolů, část mouky ze zásypu proniká do obrobku během konečného tvarování a stopy mouky zůstávají v hotovém výrobku.

Správce

Fáze 7. Spánek
Pro těsto (ale ne pro pekaře!) Toto je pasivní fáze. Pekař má před odpočinkem ještě mnoho hodin tvrdé práce. Předtvarované kousky těsta jsou pokryty hustou polyethylenovou fólií (pokud je vytvrzování prováděno ve stacionárních skříňkách) nebo vinylovým filmem (pokud je vytvrzování prováděno přímo na patrech vozíku), ohýbáním jeho konců a jejich fixací pod odpovídající vrstvou. Jak jsme již poznamenali, délka času je určena tím, jak slabá nebo silná byla předformovací úprava.
Správce

Fáze 8. Formování

Zaoblené nebo podlouhlé kousky těsta, kousky ve tvaru bagety a některé méně běžné formy výrobků typu fendu, jejichž povrch je propíchnut speciálním zařízením, se objeví kousky ve tvaru trojúhelníku a všechny jejich další odrůdy v důsledku konečného tvarování předtvarovaných kousků těsta (zvláštnosti formování kousků konkrétního tvaru jsou popsány v Kapitola 3). Po tvarování se obrobky ukládají do speciálních košů, mezi záhyby pečicího plátna, do kovových forem nebo na plechy. Znovu opakujeme, že aby nedošlo k vyschnutí, musí být povrchy obrobků pokryty. Pro tento účel jsou vhodné takzvané retardéry, což jsou finální kypřiče s nastavitelnou teplotou a vlhkostí. Pokud chybí, měli byste pečlivě vybrat místnost v pekárně s vhodným teplotním a vlhkostním režimem a polotovary zakrýt pečícím hadříkem, plastovým obalem nebo fólií.
Správce

Fáze 9. Závěrečné kontroly

Konečné kynutí je fáze mezi tvarováním kousků těsta a jejich vložením do pece. Vzhledem k tomu, že chuť a aroma chleba závisí hlavně na správném hnětení, použití kvásku nebo těsta (je-li to nutné), době kvašení těsta a kvalitě pečení, je hlavní úlohou finálního kynutí zajistit požadovaný stupeň kynutí těsta. Příliš velké nebo příliš malé zvýšení těsta má negativní vliv na vzhled a další organoleptické vlastnosti chleba. Chlebové těsto by nemělo na začátku pečení zpravidla vzrůst o 100%. Pokud člověk zhubne o 100%, zůstane mu pouze nos; Stejně tak se po zvětšení objemu těsta během kynutí před pečením chlebové těsto zhroutí o 100%.Přesný nárůst těsta během kynutí je velmi obtížné kvantifikovat, protože v procesu je třeba vzít v úvahu mnoho proměnných, ale přibližné zvýšení objemu těsta by mělo být 85-90% objemu konečného produktu. Pokud neustále a pečlivě sledujete každý kousek těsta, pak velmi brzy oči a ruce pekaře správně asimilují požadovaný stupeň vzestupu těsta a parametry, které mu odpovídají.
Správce

Fáze 10. Drážkování

Některé druhy pečiva, jako je ciabatta, pletený chléb, fendu (francouzský venkovský chléb) a některé chleby do krbu, se vkládají do trouby, aniž by se kousky těsta odřezávaly. Většina kusů těsta je však před pečením nakrájena ostrou čepelí. Díky těmto řezům záměrně oslabujeme horní část obrobku, což nám umožňuje regulovat nárůst objemu chleba v troubě. Při absenci řezu (řezů) je pro chléb obtížnější zvětšit svůj objem a kousek těsta v nejslabších zónách jeho povrchu může prasknout (jako prasknutí kola jízdního kola v místě defektu nebo defektu pryže), což způsobí vady tvaru výrobku. Pečivo bagetového typu se krájí tradičním způsobem, který se prakticky nemění, zatímco jiné lze krájet téměř nekonečně, což dává výrobku nejen jedinečný vzhled, ale může také sloužit jako ochranná známka pro pekaře nebo pekárnu.

Přirozeně neexistují žádná pravidla, jak krájet kousky těsta. V praxi sami velmi rychle uvidíte, jaký je účinek řezání různými způsoby na různé typy výrobků. Pokud je kousek slabý (buď z důvodu příliš velkého vztlaku, nebo jednoduše z přírody, například pokud recept obsahuje velké množství žitné mouky), je lepší udělat malé řezy, protože kvůli relativní slabosti boků bochníku jsou hluboké řezy pravděpodobnější, že chleba donutí “ rozprostřít se do šířky “a stát se plošší a nevstávat. Na druhou stranu je lepší krájet „silné“ polotovary s optimálním stupněm kynutí těsta v době plnění do trouby dostatečně hluboko, takové řezy se v troubě krásně rozptýlí.
Správce

Fáze 11. Pečení

Je nepravděpodobné, že ucho pšenice obrácené ke slunci a koupající se ve světle lehkého vánku (a také navštěvovaného hmyzem infikovaným plísněmi a zbité krupobitím a mrazem) netrpělivě čeká, až se promění v bochník pšeničného chleba. Přesto se nemohu ubránit pocitu, že hotový bochník chleba je dokonalým završením cesty zrna z pole do pece. Obrovská část lidské kultury, civilizace a historie je vpletena do historie obilí, po staletí samotná existence člověka téměř úplně závisela na obilí. Na pěstování, ochranu a zpracování obilí na jídlo bylo vynaloženo tolik práce, že je velmi těžké si bez něj představit náš život. Ano, samozřejmě existují rýže a jiné obiloviny, je tu kukuřice, ale pšenice pronikla do fyzických a psychologických sfér lidského života mnohem hlouběji. Ať je to jakkoli, kromě kulturních a mytologických aspektů a dokonce jen potřeby jídla se pečený chléb získává až poté, co pekař naloží své těsto do pece a podrobí jej všem posledním změnám. V době plnění do trouby je zpravidla teplota těsta 21-27 ° C. Když je těsto umístěno v horké peci, prochází významnými fyzikálními, biologickými a enzymatickými změnami. První viditelné znaky lze připsat jevu, který se nazývá „vzestup v peci“ („skok v peci“), tj. Poslední fáze fermentace (viz barevná příloha, fotografie 7). V počáteční fázi pečení probíhá intenzivní kvasinková fermentace doprovázená tvorbou plynného oxidu uhličitého a ethylalkoholu. Tyto plyny se rozšiřují, jak teplota těsta stoupá a těsto začíná v troubě stoupat.Tato fáze netrvá dlouho, protože při teplotě asi 60 ° C kvasnice umírají. Kvasinky produkovaly stejné plyny během hlavní fermentace těsta, ale zůstaly rozpuštěné v kapalné fázi těsta. Druhá, znatelnější fáze vzestupu těsta v peci je spojena s ohřevem a expanzí těchto strhávaných plynů, čímž se významně zvyšuje objem chleba. V této rané fázi jsou enzymy stále vysoce aktivní, zejména na povrchu těsta, kde přeměňují škrob na látky podobné cukru (dextriny), které se později podílejí na formování barvy při pečení. Při teplotě asi 50 ° C uvnitř těsta bakterie odumírají a navíc při této teplotě začne želatinovat škrob žitné mouky (možné nežádoucí důsledky viz text na str. 60 o žitné mouce).

Během pečení škrob z mouky absorbuje vlhkost, bobtná a stává se lesklým (během hnětení se zvlhčí pouze vnější povrch škrobových granulí, ale později pod vlivem tepla v peci vlhkost pronikne do granulí). Při teplotách 60-70 ° C nabobtnalé granule škrobu začínají želatinovat a přispívají k tvorbě strouhanky. Při teplotě asi 60 ° C, kdy již byl uvolněn veškerý plynný oxid uhličitý, se objem chleba zpomaluje. V této době aktivita amylázy dosáhne svého maxima a při teplotě asi 63 ° C se lepek (lepek, který byl měkký a neměl tuhou strukturu při vkládání těsta do pece) začíná roztahovat a zvětšovat, dokud nedosáhne teploty asi 75 ° C nekončí svou koagulaci a nevytváří drobenkovou strukturu. Jak stoupá vnitřní teplota těsta, aktivita enzymů, respektive želatinace škrobu, se zpomalují a při teplotě asi 90 ° C se úplně zastaví.

Kůra - Toto je jediná část chleba, jehož teplota je vyšší než 100 ° C, protože teplota uvnitř strouhanky zřídka dosahuje této úrovně. Při povrchové teplotě 100 ° C se začíná tvořit kůra a začíná se vytvářet barva, což je způsobeno reakcí tvorby melanoidinu (Maillard) - komplex chemických změn, které vedou k ztmavnutí kůry chleba nebo například kusu grilovaného masa. Produkty této reakce se také podílejí na tvorbě aroma pečeného chleba. Reakce tvorby melanoidinu nastává při zahřívání a v přítomnosti vlhkosti, bílkovin a redukujících cukrů, tj. Všech látek, které jsou přítomny v těstě v době plnění těsta do pece. Při těchto teplotách se tvoří aldehydy a ketony, které také přispívají k chuti a aroma pečeného chleba. Reakce tvorby melanoidů končí při teplotě asi 177 ° C. Karamelizační procesy se také podílejí na tvorbě barvy a chuti chlebové krusty, které probíhají v teplotním rozmezí 150-200 ° C.

Ztráta vlhkosti u pečeného chleba
Upečený chléb váží vždy méně než kousek těsta, protože odpařování vlhkosti z těsta je mezi 10 a 20%. Na vlhkost pečeného chleba má vliv několik faktorů, jmenovitě:
hmotnost kusu těsta: čím větší je obrobek, tím menší je procento ztrát v procentech původní hmotnosti;
tvar těsta a poměr kůrky: strouhanky: podlouhlé výrobky s větší krustou, jako jsou bagety, mají vysoký poměr krusta: strouhanka a ztrácejí podstatně více vlhkosti než sochory stejné hmotnosti kulatého nebo podlouhlého tvaru; tvarovaný chléb ztrácí méně vlhkosti než výrobky stejné hmotnosti, pečený přímo na kamenném ohništi;
doba pečení: je jasné, že čím déle pečení vydrží, tím větší je úbytek hmotnosti, ale plné pečení vám umožní získat bohatší chuť chleba, která je často podceňována;
teplota: při vyšších teplotách v troubě se chléb peče rychleji a celková ztráta hmotnosti v důsledku odpařování je nižší než při pečení kousků těsta stejné hmotnosti a tvaru při nižších teplotách v troubě;
typ pece: cihlové pece na dřevo, parní trouby, rotační pece a neparní pece na pečení pizzy mají různé účinky na odpařování vlhkosti, i když teplota pece, velikost a tvar kusů těsta a stupeň pečení mají větší celkový účinek na ztráty vlhkost než použitý typ trouby.
Správce

Fáze 12. Chlazení

Z technického hlediska začne chléb zatuchnout v okamžiku, kdy opustí troubu. Ve stejném smyslu můžeme říci, že lidé a všechny živé věci začínají umírat v okamžiku svého narození. Ve skutečnosti je kvalita chleba nejvyšší, když je právě vyjmutý z trouby. Pokud je špatný chléb jedlý pouze za tepla (je-li vůbec jedlý), dosáhne se nejlepší chuť a aroma dobrého chleba až po úplném vychladnutí. Teplá strouhanka zůstává hustá a chuť a aroma zůstávají nevyjádřeny. Některá pečiva, jako je žitný kváskový chléb, dosáhnou nejvyšší kvality až po několika hodinách, protože jejich vůně se musí po ochlazení plně rozvinout a „usadit“. Žitný a žitno-pšeničný chléb s vysokým podílem žitné mouky vyžaduje po upečení 24 až 48 hodin stárnutí, aby se drobenka stabilizovala a plně se rozvinula chuť a aroma. Drobek zároveň ztrácí své vlastnosti podobné kaučuku, chuť a aroma zraje a je plně formován. Takový chléb zůstává čerstvý několik dní.
yulichka2014
A pokud těsto „vyšleháte“ dřevěným pádlem (nechci si koupit pekárnu), jako třeba těsto na koláče, jaký je výsledek? Nebo to musíte udělat jen rukama (jsem pekař začátečník. Dělám to a to. Chléb se získává podle různých receptů, zatímco „různými způsoby“ (zkušenost je zisk)).
yulichka2014
Ano, používám také jen žitný kvásek, omlazuji ho celozrnným, pak udělám těsto. Všechno se zvedne, upeče, ale dojem je, že je vlhký, s kyselostí, i když se do těsta používá pouze pšeničná mouka (celozrnná mouka s pekárnou). Možná jsem panovačný? nebo ne míchání? (těsto a těsto jsou častěji v lednici, přijdu domů z práce a v „boji“))
Správce

Nejlepší je hnětet těsto v kuchyňském robotu, který má hnětač - skvělé těsto se ukáže! Sledujte zde https://mcooker-csm.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&topic=138203.0, a pokud jste si stanovili cíl péct chléb doma a v troubě, měli byste si lámat hlavu s mixérem na těsto.

Mokrý chléb - v těstě hodně tekutiny nebo nepečený! Je lepší zkontrolovat připravenost pečení chleba v troubě pomocí teplotní sondy https://mcooker-csm.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&topic=4648.0

Kyselý chléb může být ze špatného kvásku - nezralý nebo z velké těsta v těstě.
slunečno-elena
Správce, řekněte mi, je pravda, že jakýkoli chléb upečený v KhP je jako houba? to znamená, pevné, jako v obchodě, nebude to fungovat v HP? Omlouvám se, pokud je otázka hloupá
Správce

Odpověď je jednoduchá: to, co vložíme, získáme! Jakýkoli chléb, který se musíte naučit péct
slunečno-elena
Díky, pak je tu naděje, že se naučím péct tvrdý chléb, nemám rád „houby“ ...
Správce
Citace: slunečno-elena

Díky, pak je tu naděje, že se naučím péct tvrdý chléb, nemám rád „houby“ ...

Ano, žádný problém: snižte množství tekutiny podle receptu a získejte cihlu
Nolas
Dobrý den, správce. Prosím, řekněte mi, na fóru jsou někde režimy pečení (sled operací: hnětení, kypření atd.) S časovým rozpisem pro konkrétní typ chleba. Alespoň pro hlavní druhy - bílý, žitný, francouzský, celozrnný, kváskový. Klasicky správné. Co by mělo být dodrženo na začátku zvládnutí techniky.
Správce

V části Základy hnětení a pečení jsou takové tipy. OBSAH SEKCE „ZÁKLADNÍ KOLÁNÍ A PEČENÍ“ Mnoho informací, musíte pracovat s textem.

Můžete vidět moje recepty, vždy velmi podrobně popisuji recept a přístup k těstu, všechny fáze a pečení https://mcooker-csm.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&action=profile

Otázka: Jakou metodu pečení jste zvolili? X / sporák nebo trouba?

Mnoho informací je také v autorových tématech o kvasnicovém chlebu Pšeničný kvasnicový chléb
Vyberte si recept, podívejte se na technologii popsanou autorem a položte otázky.
Nolas
Správce, dík. Ano, samozřejmě, četl jsem, je to víceméně jasné z pšeničných kvasnic. Pro další otázky. Pro pekárnu. Jednoduše v mých programech, zvláštní doba trvání operací. Musíme se dostat ven.
Správce

Musíte se přizpůsobit jakémukoli sporáku x / a spřátelit se s ním.Strávte vedle ní spoustu času, sledujte postup, zapisujte si všechny fáze, fotografujte, poté porovnávejte výsledky a vyvozujte závěry, snažte se porozumět programům. Například jsem to udělal jen jednou

Podívejte se na tato témata a začněte OBSAH SEKCE „ZÁKLADNÍ KOLÁNÍ A PEČENÍ“ HLAVNÍ TŘÍDY PRO PLETENÍ TĚSTA (KRABICE)

A toto téma může porozumět procesům v x / kamen POROZUMĚNÍ CHLEBU V DOMÁCÍM CHLÉBU zejména téma POROZUMĚNÍ CHLÉBU V DOMÁCÍM CHLÉBU # 6

Hodně štěstí!
Nolas
Správce, tak jsem začal, takže zatím vše funguje, ale rád bych neporušil technologii a má to moje pekárna :)

Všechny recepty

© Mcooker: nejlepší recepty.

mapa webu

Doporučujeme vám přečíst si:

Výběr a provoz pekáren